Amundsen, C. & Wilson, M. (2012). Are we asking the right questions? A conceptual review of the edu- cational development literature in higher education. Review of Educational Research, 82 (1), 90-126.
DOI: https://doi.org/10.3102/0034654312438409
Bain, K. (2006). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: PUV.
Billett, S., Harteis, C. & Gruber, H. (Editors) (2014). International Handbook of Research in Professional an Practice and Practice-based Learning. New York: Springer.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-8902-8
Broucker, B., De Wit, K., Verhoeven, J. C. & Leisyte, L. (editors) (2019). Higher education system reform: An international comparison after twenty years of Bologna. Leiden: Brill Sense.
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004400115
Bolívar, A. & Domingo, J. (2019). La investigación (auto) biográfica en educación. Barcelona: Octaedro.
Caballero, K. & Bolívar, A. (2015). Identidades profesionales, concepciones de enseñanza-aprendizaje y estrategias docentes del profesorado universitario. Revista de Docencia Universitaria, 13 (1), 57-77.
DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2015.6446
Cabero-Almerana, J. & Barroso, J. (2016). Formación del profesorado TIC: una vision del modelo TPACK. Cultura y Educación, 28 (3), 633-663.
DOI: https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1203526
Cabero-Almenara, J. & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente “DiCompEdu” y cuestionario “Dig-CompEdu Check-In”. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9 (1), 213-234.
DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
Castells, M. (2000). La era de la información. Vol. I. Madrid: Alianza Editorial.
Cochran-Smtih, M. & Lytle, S. L. (2009). Inquiry as Stance: Practitioner Research for the Next Generation. New York: Teachers College Press.
Cochran-Smtih, M. & Villegas, A. M. (2015). Studying teacher preparation: the questions that drive research. European Educational Research Journal, 14(5), 379-394.
DOI: https://doi.org/10.1177/1474904115590211
Cochran-Smith, M. & Zeichner, K. M. (Eds.) (2005). Studying teacher education: The report of the AREA Panel on Research and Teacher Education. Mahwah, New Jersey: AERA-Lawrence Erlbaum Associates.
Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative Research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
DOI: https://doi.org/10.1177/1094428108324688
Curaj, A. Deca, L. & Pricope, R. (Editores) (2018). European Higher Education Area: the impact of past and future policies. Cham (Switzerland): Springer.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-77407-7
Dobber, M. et al. (2013). The development of community competence in the teacher education curriculum. European Journal of Teacher Education, 36 (3), 346-363.
DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2012.718326
Fullan, M. (2016). The New meaning of education change. Fith Edition. New York and London: Teachers College Press.
Goodson, I., Antikainen, A. Sikes P. & Andrews, M. (editors). (2017). The Routledge International Handbook on Narrative and Life History. New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315768199
Hadar, L. L. & Brody, D. L. (2012). The interaction between group processes and personal professional trajectories in a professional development community for teacher educators. Journal of Teacher Education, 64(2), 45-61.
DOI: https://doi.org/10.1177/0022487112466898
Hadfield, M. & Chapman, C. (2016). Qualitative methods in educational improvement and effectiveness. En C. Chapman, D. Muijs, D. Reynolds, P. Sammons & C. Teddlie (eds.). The Routledge International Handbook of Educational Effectiveness and Improvement: Research, policy, and practice (pp. 202-219). New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315679488
Hargreaves, A. & Fullan, M. (2012). Capital professional. Madrid: Ediciones Morata.
Huber, G. L. (2008). Aprendizajes activos y metodologías educativas. Revista de Educación, número extraordinario, 59-81.
Huber, G. L. & Gürtler, L. (2012). AQUAD 6. Manual del programa para analizar datos cualitativos. Tübingen: Ingeborg Huber Verlag.
Iglesias, M., Lozano, I. & Martínez, M. (2013). La utilización de herramientas digitales en el desarrollo del aprendizaje colaborativo: análisis de una experiencia en Educación Superior. Revista Docencia Universitaria, 11(2), 333-351.
DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2013.5579
Iglesias, M., Moncho, M. & Lozano, I. (2019). Repensando la formación teórica a través del Prácticum: experiencias de una docente novel. Contextos Educativos. Revista de Educación, 23, 49-64.
DOI: https://doi.org/10.18172/con.3557
Kennedy, A. (2014). Understanding continuing professional development: the need for theory to impact on policy and practice. Professional Development in Education, 40(5), 688-697.
DOI: https://doi.org/10.1080/19415257.2014.955122
Kezar, A. (2014). Higher education change and social networks: A review of research. The Journal of Higher Education, 85 (1), 91-125.
DOI: https://doi.org/10.1080/00221546.2014.11777320
Klieger, A., & Yakobovitch, A. (2012). Contribution of professional development to standards implementation. Teacher Development, 16(1), 77-88.
DOI: https://doi.org/10.1080/13664530.2012.674290
Korthagen, F.A.J. & Nuijten, E.E. (2017). Core reflection approach in teacher education. En J. Lampert (Ed.), Oxford research encyclopedia of education. New York: Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.268
Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355
Marcelo García, C., Yot Domínguez, C., Mayor Ruiz, C., Sánchez Moreno, M., Murillo Estepa, P., Rodríguez López, J.M. & Pardo Rojas, A. (2014). Las actividades de aprendizaje en la enseñanza universitaria: ¿hacia un aprendizaje autónomo de los alumnos?. Revista de Educación, 363, 334-359.
Martín-Gutiérrez, Á., Conde-Jiménez, J. & Mayor-Ruiz, C. (2014). La identidad profesional docente del profesorado novel universitario. Revista de Docencia Universitaria,12 (4). https://doi.org/10.4995/redu.2014.5618
DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2014.5618
Mishra, P. & Koehler, M. (2006). Technological Pedagogical Content Knowlegde: a new framework for teacher knowledge. Teacher College Record, 108 (6), 1017-1054.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
Opfer, V. D., & Pedder, D. (2011). Conceptualizing teacher professional learning. Review of Educational Research, 81(3), 376-407.
DOI: https://doi.org/10.3102/0034654311413609
Onwuegbuzie, A. J. & Leech, N. L. (2007). Validity and qualitative research: an oxymoron? Quality & Quality: International Journal of Methodology, 41, 233-249.
DOI: https://doi.org/10.1007/s11135-006-9000-3
Parcerisa, A. (coord.). (2014). Experiencias de evaluación continuada en la Universidad. Barcelona: Octaedro.
Pedró, F. (2005). Fauna académica. La profesión docente en las universidades europeas. Barcelona: Editorial UOC.
Pill, A. (2005). Models of profesional development in the education and practice of the new teachers in higher education. Teaching in Higher Education, 10 (2), 175-188.
DOI: https://doi.org/10.1080/1356251042000337936
Prendes, M. P. & Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222.
Reyes García, C.I., Díaz Megolla, A., Pérez Solis, R., Marchena Gómez, R. & Sosa Moreno, F. (2020). La evaluación del aprendizaje: percepciones y prácticas del profesorado universitario. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 24(1), 136-162. DOI: 10.30827/profesorado.v24i1.8449
DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8449
Rodríguez, J. A. & Santana, P. J. (2015). La distancia entre el trabajo del profesorado y del alumnado en el EEES: ¿Una brecha peligrosa? Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 19(3), 380-404.
Rué, J. (2015). El desarrollo profesional docente en Educación Superior: agenda, referentes y propuestas para su adopción. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 13, 217-236.
DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2015.5461
Valcárcel, M. (coord.) (2003). La preparación del profesorado universitario español para la convergencia europea en Educación Superior. Programa de estudios y análisis de la dirección general de universidades. Ministerio de Educación y Ciencia.
Wagenaar, R. (2019). REFORM! TUNING the Modernisation Process of Higher Education in Europe. A blueprint for student-centred learning. [Groningen]: University of Groningen.
Wenger, E. McDermott, R. A. & Snyder, W. (2002). Cultivating communities of practice. Boston: Harward Bussiness Press.
Williams, J. (2014). Teacher Educator Professional Learning in the Third Space Implications for Identity and Practice. Journal of Teacher Education, 65(4), 315-326.
DOI: https://doi.org/10.1177/0022487114533128
Zabalza, M. A., Cid, A., & Trillo, J. F. (2014). Formación docente del profesorado universitario. El difícil tránsito a los enfoques institucionales. Revista Española de Pedagogía, 257, 39-54.
Zabalza, M. A. (2012). El estudio de las “buenas prácticas” docentes en la enseñanza universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 10 (1), 17-42.
DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6120